Thanks for visiting Teratak Pelangi Senja...

Kita kongsi warna mata... Tapi tidak warna hati.. Guna hak berfikir sebelum hak bersuara.. Kalau terpelajar guna hak miranda....

Most Gorgeous People Who's Following My Blog..


Sabtu, Jun 25, 2011

Bersederhanalah dalam suka dan benci..


     Assalamualaikum?? Salam sejahtera….  
 
    Hmm.. In your life ( mine also of course ), pernah tak angpa benci yang amat dekat somebody  or suka yang amat juga kat somebody ? tahap petala kelapan la dalam peringkat kimia. Tak pernah? Pergh! Boleh percaya ka? Well, kalau bukan sekarang pun maybe some other day kan.. future.. who knows..
     So, hari ni aku nak story mory sket mengenai isu benci dan suka nie.. but yang nie only my own opinion la.. just want to have something to be share with and this is also for my close friends request..  the story starts quite a very long time ago..

      Dulu masa kecik-kecik kan kita suka berkawan.. ( just agreed!! ) so masa tu baru ja menjejakkan kaki ke form 1.. a new scholl, a new friends, a new environment, pendek kata semua baru lah! So, normal kot for a young child untuk rapat dengan someone yang approach dia dulu in that kind of new situation.. (ye ke?) so, masa tu lah aku jumpa dengan K-Que ( just named her as “K-Que”). bila dah masuk kelas, aku nak duk depan cause aku ni rabun tapi K-Que nak duk belakang and sebelah seat dia is empty.. bila budak kelas semua dah masuk, mesti lah dah ada someone yang duduk sebelah K-Que kan.. Yes!! That’s my enemy! ( masa kecik tak suka sharing-sharing  nih, tak privacy), pada masa itu lah, K-Que serba salah nak keluar ngan sapa time rehat, nak pergi makmal dengan sapa, boleh dikatakan pening lah K-Que time tu pasai nak jaga hati kawan-kawan. Okey, sekarang aku namakan yang budak tu as Anis.. aku dengan Anis ni takleh jumpa, kalau jumpa ja, masing-masing bagi jelingan pusingan 360° darjah lah! Cakap pun pakai bahasa mata ja.. dalam hatu masing-masing “ang ni pasaipa hah? Nak carik gadoh ngan kami ka?!” (teruk tol zaman budak-budak..). perkara ni berlangsung sampai habis form 1.
     
      Bila masuk form 2.. kami ‘bercerai’.. K-Que dengan Anis  di satukan sekelas manakala aku bawak diri pi duk kelas lain,, tapi kami still jumpa gak time rehat.. masa ni aku dengan Anis boleh cakap slow-slow.. ( tak lebih 3 patah perkataan.. okey la tu kan..) masa tu jarang ngat jumpa.. dah duk kelas lain-lain, separate blok lak.. so yang close pon jadi tak close. Last-last aku ngan K-Que dah jadi suam-suam kuku.. tambah-tambah masa tu kawan-kawan pon dah ramai.. so tak kesah sangat la.. better take care yang dekat dari yang jauh.. tu minded aku masa tu.. minded budak form 2.. and still that kind of situation goes on until the end of the year..

       And now, kami dah form 3.. tau-tau jelah.. kena pulun habis-habis untuk PMR.. tapi jujur la aku habaq.. aku bukan kaki study.. ada moos aku study.. tak dak? Pi blah main carom ka.. pape jelah.. (seb baek result Alhamdulillah..)  and nak dijadikan citer.. aku, K-Que ngan Anis ni.. duk plak sekelas tahun tu.. side by side tuh.. okey, life must go on.. walaupun agak kekok gaya macam duk sebelah mamat mane ntah bila duk sebelah Anis nie.. tapi buat muka tenang jer..  selamber tu penting yer adik-adik.. tamau gabra-gabra.. ego tinggi yer.. so far dari 3 patah perkataan, jadilah berpatah-patah.. nak pulak kami ni memang jenis kepala sama skru.. spanar boleh laras la.. and then go on cam biasa.. ( actually kami sama-sama tak tau sampai ke hari nie macamana kami boleh baik..)

        Habis form 3.. K-Que tukar sekolah.. tinggal lah aku ngan Anis tu.. masa form 4 kami classmate.. dah dari form 3 duk sekali, naik form 4 pon kami kekalkan jelah.. K-Que?? Entah.. lepas tukar sekolah, senyap jer.. ngan Anis pun senyap.. ngan aku? Lagi laaa…  No hal sangat la masa tu.. masing-masing bawak haluan sendiri.. tu mindset kami.. sepanjang time tu lah, baru aku ngan Ania jadi close.. pi mana-mana sekali, dalam makmal duk sekali kerusi lain-lain, rehat sekali, tambah-tambah aku lak dah dapat lessen motor time tu, memang panjang la langkau kaki ni  merewang gi rumah Anis nak-nak dekat-dekat nak SPM..  bila parent dia pond ah kenal aku, so memang tak banyak probs la.. melainkan kami yang sengaja carik probs tuh! Gaduh?? Adat la.. tapi jarang lama sebab masing-masing main kutuk depan-depan jer kalau nak marah, so accept!!

      Result SPM kuar.. kami pi isi borang UPU.. sorang duk meja selatan.. sorang duk meja utara.. aku tak Tanya ang nak pi mana, ang pon tak Tanya aku nak pi mana, masing ikut rentak sendiri. Tapi yang mantap tuh, bila sampai surat offer, kami dapat university yang sama dan under course yang sama.. kira superb la tu kan. Nak lagi best?? Okey! Aku daftar sejam lebih awal dari Anis masa tu.. (sapa suh lambat sampai,,,,,) tapi.. kami dapat bilik sekali.. amacam?? Best kan.. lepas minggu taaruf kami kena pindah ke depart lain, masa nak ambil kunci bilik kena beratur dua barisan, kami beratur asing-asing, cuba teka apa jadi? Yes! Dapat duk sebilik.. tak puas hati lagi?? Okey  dorm kami 20 orang sebilik, Anis naik dulu, aku naik kemudian, tak sempat nak pesan apa-apa, what happen dalam 20 orang tu? Yup, kami dapat katil sebelah-sebelah.. angpa tak rasa ka jodoh kami nie panjang.. budak yang duk ‘main mata’ ngan aku dulu tahap menjeling 360 darjah tu jadi dormmate lak..  well.. terima seadanya… K-Que? Sonyap jer… tukar number fon lak tu..

     Sebulan kami stay together but lastly aku dapat offer pi tempat lain and atas kehendak parents, aku akur, terpisah lah kami.. tapi terpisah U jer lah, masing-masing balik kampong tetap jumpa,, renuenion setiap sem ada.. pantang balik jumpa melainkan “aku dah bencilah tengok muka ang, laen kali la jumpa!” terzahir di mulut, bukan di hati. No heart feelings la.. 

     Sampai hari nie, persahabatan kitorang dah nak menjangkau lapan tahun, kalau budak dah sekolah darjah dua tu.. bila kami ingat balik macam nak gelak pun ada, tapi apa lah yang nak diherankan sangat ngan perangai zaman kecik-kecik tuh,  masing-masing dah besar panjang.. 

     Sebab tu aku kata, yang kita tak suka mungkin suatau hari nanti akan menjadi yang lebih baik untuk kita dan yang kita suka tu mungkin bukan yang terbaik untuk kita sebenarnya, bersederhana lah dalam menyukai dah membenci..
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan