Thanks for visiting Teratak Pelangi Senja...

Kita kongsi warna mata... Tapi tidak warna hati.. Guna hak berfikir sebelum hak bersuara.. Kalau terpelajar guna hak miranda....

Most Gorgeous People Who's Following My Blog..


Isnin, Jun 27, 2011

Tribute To That Pakcik...

     Pak cik tu buat aku belajar something yang valuable untuk hari tu..

    Bas Mara Liner membelok perlahan memasuki Perhentian Bas Kuala Terengganu. Jam di tangan ditatap seketika, 5.37 petang ‘alhamdulillah, cepat jugak sampai’ desis hati. Buku dan  selimut di ribaan dimasukkan ke dalam beg sandang. Bas berhenti di lorong 7. Dengan bibir yang mengukir senyuman aku berbisik perlahan, cukup untuk aku sorang jer dengar.. “Terengganu.. I’m back!!”

      Seperti biasa, turun je dari bas, akan ada pakcik-pakcik yang buat freelance macam driver teksi akan berebut-rebut cari customer . aku belum jejak terminal bas pun dah ada yang, “dik, nak ke mana dik?”, “nak, nak ke mana, pakcik hantar.” Aku geleng kepala je. Bukan tak nak, tapi beg lagi 2 biji yang gedabak dalam perut bas tu tak dikeluarkan lagi. Takut gak kalau cakap nak awal-awal, nanti diorang tengok beg yang besau ( Melaka style ) tu, geleng kepala nanti. 

gambar hiasan

   Nah! 2 biji beg yang gedabak dah aku keluarkan, geleng kepala pakcik-pakcik tu tengok.. haha biasa lah, cuti semester, ni kira baik la aku tak angkut hostel tu sekali balik Terengganu.. Ngee

     Sebaik je angkat muka, Nampak sorang pakcik duk terpacak depan beg aku, umur cam area akhir 40-an la kot.
    + “Pindah rumah ke nak?” Tanya pak cik tu, cuba bergurau kot, al maklumlah, hati customer kena jaga. Aku senyum jer.

     -“Lebih kurang la pak cik.” Aku balas gak pendek. Penat tak hilang gi nih. Pak cik tu senyum.

    +“Nak ke mana?” Tanya pak cik tu lagi.

     -“Losong berapa pak cik?” aku jawab.

     +“RM10 jer, boleh?” dia jawab.

     -“Boleh la tu.” Aku lak jawab.

     +“Ok, kereta pak cik hujung sana, jom.”

     Aku menganggukkan kepala, lantas mengekori langkah pakcik tu.. ‘mak aih.. kereta cantik cam nie, mesti orang baru kat sini, tak pernah Nampak pun’. Sebab kereta dia agak smart and still new.  Maka sepanjang perjalanan tu bermula lah dialog antara kami. 

      +“Awak nie belajar kat mane?”

     -“Selangor pak cik.”

    +“Jauh jugak tu.”

    -“Dah rezeki saya dapat kat sana pak cik.”

     +“Yelah, rezeki Tuhan ni luas, Cuma kita kena pandai cari, dan mintak moga-moga dipermudahkan, betol tak?”

    -“Betol tu pak cik, terima selagi Dia maasih sudi memberi.”
     
     +"Ke bawak diri nie?"


      -"Eh! tak lah.." tapi sebenarnya ada betulnya tu.. bawak diri jauh-jauh.. nak lupakan kenangan...

     +“Maaflah kalau awak tak senang, pakcik nie suka bercakap sket.. hehe”

     -“Takper pakcik, No hal. Pak cik orang baru ke kat stesen tu?

     +“Taklah, dah dekat 2 tahun pak cik buat keja nie.”

     -“Tak pernah pulak saya Nampak pak cik kat sini, tu Tanya.”

     +“Owh, pak cik buat keja nie petang jer, subuh-subuh pak cik tak de. Lagi pun, pak cik suka-suka je buat keja nie, orang kata dari bersembang kosong kat kedai kopi, better la pak cik buat macam nie kan, still  dapat berbual dan jumpa macam-macam jenis orang jugak kan. I love meet a lot people coz from them, I also canlearn a lot about life, mesti awak tengok kereta pak cik kan, ni kereta anak pak cik, dia nak bawak kereta pak cik, pakcik cilok la kereta dia.. dia pun baya-baya awak jugak. Masih belajar lagi.

     Mak aih, speaking London pak cik nih, confirm bukan orang biasa ni. Dalam hati jela aku cakap nie. Tetiba rasa segan.

     -“Anak pak  cik berapa orang?”

     +“Sorang je.”

      -“Saya pon 2 orang je adik-beradik pak cik.”

     +“Owh, yeke, habis awak nie sulung?”

     -“Bongsu pak cik.”

     +“Owh tak Nampak macam bongsu. yang atas abang ke kakak?”

      -“Abang.”

      +“Keja apa?”

     -“Keja biasa-biasa je pak cik.”

     +“Semua orang keja biasa la nak, yang keja tak biasa tu keja jual jin, hah! Yang tu memang luar biasa la kan..”

     -“ngee maksud saya, yela kan, biasa kalau orang Tanya pasal pekerjaan nie, mesti ingat keja besar-besar.”

     +“Tu lah orang kita, terlalu memegang pada kebiasaan, keja besar pon kalau hati tak bahagia tak guna, pakcik dulu pon pernah keja hebat, bukanlah hebat mana, tpi boleh lah.. and then sampai satu tahap.. pak cik rasa,, money is not everything in life, duit banyak family terabai nak buat apa kan.

     -“betul tu pak cik.” I’m speechless actually ngan kata-kata pak cik tu.

     +“Dah ada pakwe? Pak cik tengok macam dah ada, ke jual mahal?”

     Gulp! Soalan killer yang amat pak cik nih.. gugur jasntung aku.

     -“Sejujurnya takde.”

     +“Tapi pak cik tengok macam dah ada nie.. “

      Hahahahahahahahahaha…. Camner nak explain kat pak cik nie..

     -“Saya tak minat couple la pak cik. Boring.” Nah! Jawapan jujur!!

     +“Awak lahir bulan berapa?”

     -“2.”

     +“Awal ke tengah ke akhir bulan?”

     -“11.”

    +“Patotlah..”

     -“Kenapa pak cik?”

     +“Awak nie, kuat berpegnag pada prinsip, apa awak nak awak akan cuba capai, keras hati, ber’character’ tegas tapi lembut. Right?”

     -“Emmmmm…. Agak ar..” aiseh.. macam nujum daaaaa….

     +“Pak cik bukan tukang tilik.. kalau betul mungkin pada yang dah berlaku kan.. masa depan kita takkan pernah tahu.. semua tuurusan Dia.”

      Waaaaaaaaaa…… dia dengar ker aku cakap dia nujum??? ( ‘ _’ )??

     -“Saya nie biasa-biasa je pak cik.”

     +“Kita semua biasa nak, orang suka merendahkan diri kan.. kita tak tahu seseorang tu macamana kalau kita tak kenal dia. Macam sekarang.. awak duk sebelah pak cik, awak tahu dalam wallet kita sape lagi banyak duit? Mungkin secara zahirnya awak tengok pak cik ada kereta, so of course la Nampak macam pak cik lagi banyak duit kan.. tapi selagi pak cik tak bukak wallet pak cik, awak tak bukak purse awak, kita berdua takkan tahu sape lagi banyak duit dalam wallet kan.. mungkin awak ada RM50.. dan pak cik Cuma ada RM20. Dan sekarang pak cik hantar awak mungkin sebab pak cik nak cukupkan jadi RM30 untuk isi minyak supaya pak cik dapat balik rumah. Awak Nampak tak apa yang pak cik nak sampaikan? Zahir bukan segala-galanya.”
    Dalam diam aku memang setuju 100% ngan pak cik tu.

     -“Saya setuju ngan pak cik.. life is worth when we know how to appreciate it.. kan?”

     +“yup! I agreed with you too!.” 

     And we both smile.. but maybe in different vision of view..

    +“Ayah keja apa?”

     -“Tak keja.”

     +“Pencen dah?
     -“Tak, ayah OKU.”

     +“Mak keja apa?”

     -“Mak dah meninggal.”

     +“Owh……………..”

      -“Ok pak cik, masuk kanan..” menunjukkan simpang masuk ke kawasan rumah.

    +“Depan tu?”

    -“Ya.”

    Kereta berhenti, beg dalam bonet kereta dikeluarkan.

     -“Nie pak cik RM10, terima kasih pak cik hantar saya.”

     +“Sama-sama, belajar rajin-rajin, jaga ayah.”

    - “Baik pak cik, terima kasih.”

gambar hiasan-RoyHim Photo

   
Perbualan tu mungkin di anggap biasa bagi orang lain, tapi ia cukup untuk membuatkan aku berfikir, kita kadang-kadang merasakan yang kita dah terima segala ketentuan yang diberikan oleh-Nya kepada kita, tapi kita jugak memandang tinggi pada kelebihan orang lain, adakah kita benar-benar bersyukur dengan pemberian-Nya pada hakikat yang sebenar? Sebab kita lagi suka cakap “bestnye dia dapat macam tu.” Apabila tengok orang lain dapat sesuatu yang hebat atau bagus dan kita berkata “mungkin ni je yang layak untuk aku.” Apabila kita dapat sesuatu seadanya. Memang Nampak macam dah bersyukur tapi masih membandingkan. Then are we have been thankful to Allah?  Bukan hak kita untuk menilai sebenarnya. Berbuat sesuatu ikhlaskan hati, serahkan pada=Nya yang menilai niat di sebalik niat.. Allah sentiasa menyayangi hamba-hamba=Nya.. bagaimana kita nak membalas rasa sayang itu? Tepuk dada, Tanya iman,  Wallahhua’alam bissawwab.. 

(Gambar hiasan semata-mata..)
   


    
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan