Thanks for visiting Teratak Pelangi Senja...

Kita kongsi warna mata... Tapi tidak warna hati.. Guna hak berfikir sebelum hak bersuara.. Kalau terpelajar guna hak miranda....

Most Gorgeous People Who's Following My Blog..


Sabtu, Disember 24, 2011

Apa Lebihnya Mereka?? Apa Kurangnya Kita??



Apa lebihnya mereka?? Apa kurangnya kita??..... 


      Assalamualaikum dan salam sejahtera to all readers..!! Hari ni sangat memenatkan der… because?? Okey.. I’m volunteering myself to do some charity work today at Society of the Blind in Malaysia sempena Hari Keluarga.. Yang nie Cawangan Negeri Terengganu yang handle and turut menjemput ahli-ahli cacat penglihatan dari Negeri Sembilan sebagai tetamu khas.. Did I sounds very Formal over here?? Lekks arr..  



      So, the event start at 9 a.m. semua dah mula mai dah… Tugas sukarelawan or lebih dikenali sebagai ahli bersekutu kat situ  ialah tolong ler mana yang patut.. cause.. Bila melibatkan event macam nie dengan kehadiran ahli OKU yang ramai.. Kesukaran untuk kebergantungan keoada diri sendiri tu wujud secara langsung.




         Apa yang aku maksudkan disini, bila mereka berada di dalam kelompok yang kecil, mudah bagi mereka contohnya untuk pergi ke bilik air sendiri, cari makan sendiri, masuk dewan sendiri dan lain-lain tugas normal macam yang kita selalu buat jugak la.. Tapi bila dah ramai dekat 100 lebih yang hadir, sekalipun diberikan ruang yang luas, pergerakan masih boleh menjadi sukar. Ingat senang ke jadi orang yang diambil pancaindera penglihatan nie? Tempatkan diri anda di tempat mereka dan hayati.. Berada dalam kegelapan untuk seumur hidup.. Bayar bil TNB juta-juta pun tak guna dah masa tu der.. 



        For your information my readers, aku suka gitar.. Suka dengar orang main gitar dan kadang-kadang tu.. Dengan orang yang main gitar tu sekali aku suka.. Ehem!! Tetibe sakit tekak tahap melampau… But frankly speaking, I don’t know how to play guitars.. Kenyataan yang pahit disitu.. 




         Why I’m telling you this?? Cause semasa majlis ni nak dirasmikan oleh Dato’ Haji Nasir, majlis dihiburkan oleh satu indi band. They have guitar, gendang yang pukul pakai tangan punya.. Bak kata Ajis  dalam filem Pendekar Bujang Lapok.. “Bonggho”.. and yang bulat ada cincin-cincin tu nama apa aa?? Aduhai.. Nampak sangat failed bab nama instrument… Back to the story, that Indi band dianggotai oleh ahli-ahli cacat penglihatan itu sendiri… Bayangkan.. Orang buta main gitar.. mana nak dapat.. And lebih membanggakan.. Diorang nie pernah terbitkan Album.. Apa rasa dalam hati sekarang?? Tak kagum pun? Hilang hati korunk nie…… Pergi balai polis buat report sekarang……!!



         Dalam hidup ni.. Kita sebenarnya diberi banyak kelebihan tapi kita persiakan.. Lebih teruk lagi.. Kita tak sedar yang kita sia-siakan semua anugerah tu. Kalau bab mata contohnya, semasa anda masih boleh melihat nie, lihatlah ke arah kebaikan, jangan gunakan mata tengok benda yang sia-sia. Tengok filem blue, yellow, pink, white laa.. tengok awek / balak cun / hensem sampai tak berkelip lah.. cucuk mata tu karang!. Bersyukurlah anda masih dikurniakan penglihatan yang sempurna oleh-Nya.. hari ni dah baca al-Quran belum? Guna mata yang Allah bagi tu untuk sesuatu yang diredhai-Nya.. bukankah itu lebih baik wahai sahabat-sahabatku sekalian.. 




           Bayangkan.. suatu pagi, anda bangun dari tidur dan semuanya gelap.. ingatkan black out, on suis lampu pun gelap, bukak tingkap pun gelap, bukak pintu bilik pun gelap, pastu masa nak keluar bilik tiba-tiba jatuh tergolek sebab tersepak something kat lantai, cari-cari benda yang anda sepak tadi tak jumpa, pastu tiba-tiba anda rasa sakit dekat kaki macam kena gigit something tapi tak tahu benda apa sebab memang rasa gelap sangat masa tu, tak Nampak apa-apa, tapi adrenaline dalam badan memberi signal bahawa anda sedang dalam keadaan bahaya, what would you do at that time?? 



          Situasi ni biasa berlaku kepada mereka-mereka yang  cacat penglihatannya. Sesetengah mereka-mereka ini bukan baru setahun dua mengalami situasi ni.. ada yang genetical born tidak dikurniakan penglihatan so bayangkan they have to get trough their life forever in this way.. and guess what.. diorang masih bersyukur dengan kurniaannya kerana mereka masih mampu Berjaya. Anak-anak pun study sampai universiti .. bukan U-turn ye… yang tu SPM tak de pun boleh masuk.. so adakah anda yang sempurna tu tak rasa bongkak sebab tak bersyukur dengan pemberian-Nya.. renung-renungkan dan selamat beramal……



These are a few photos yang aku sempat ambil..  Have a view k… snap.. snap!!




Nie baju punya logo daaa.....


sesi potong kek sempena ulang tahun perkahwinan ahli dari Negeri Sembilan. Ni event bidan terjun namanya yer...








 Agihan bantuan persekolahan anak-anak peringkat sekolah rendah dan menengah kepada ahli..


















































p/s:> aku yang mana satu dalam nie?? Orang ambik gambar mana ada dalam gambar.. 
 hek3...







Gratisan Musik

Tiada ulasan:

Catat Ulasan